V jakých rodinných domech chtějí bydlet Češi?
Touha po bydlení ve vlastním domě je nekonečná. V nejistých časech jdou na odbyt hlavně menší a levnější stavby.
Rodinný dům za milion jde na dračku (www.euro-development.cz/projekty/domy-herink). Firma EURO DEVELOPMENT,a.s. přišla na trh s tímto obydlím v září roku 2011 a od té doby se u ní dveře netrhnou. Důvodem je přirozeně velmi nízká cena. Ve variantě "na klíč" za něj zaplatíte 1 075 000 korun bez DPH. Pro srovnání je tento dům o téměř 300.000,- levnější, než srovnatelně velký dům „Chico" od společnosti Canaba, která byla do nedávna považována za nejlevnější na trhu.
K jejich ceně 999 990 korun bez DPH je totiž třeba ještě připočíst 200 tisíc korun ve variantě "na klíč" a dalších 169 tisíc korun za základovou desku. Jde o montovanou dřevostavbu, zatímco spol. EURO DEVELOPMENT nabízí za výrazně lepší cenu stavbu zděnou. Dům má tři pokoje na obytné podlahové ploše 74 metrů čtverečních, takže se velikostně příliš neliší od průměrného českého bytu. „Poptávka po něm je ale obrovská. Předčila očekávání firmy", říká Jakub Císař, majitel společnosti EURO DEVELOPMENT.
Řadu z těchto domů firma nabízí ve svých developerských lokalitách, kde si je lidé mohou koupit jako dvojdomky (Domy Herink) či řadovky (Domy Jesenice) s pozemkem. Proto se například v lokalitách poblíž Prahy, jako jsou Herink, Jesenice či Dolní Jirčany, cenová nabídka přiblíží k jinak nereálným 2,5 milionu korun vč. DPH a pozemku. Tedy zhruba na úroveň ceny malého bytu v širším centru Prahy. Společnost EURO DEVELOPMENT jako první pochopila, kudy se bude ubírat zájem příštích majitelů nového bydlení. Většina lidí touží po domě se zahrádkou, byť by měla být jen symbolická. Firma proto nabízí relativně levné byty a domy s malými pozemky, a to v naprosto těsné blízkosti Prahy.
Na jaře roku 2012 přišla pražská firma přišla s dalším "trhákem" v podobě velkého domu 5kk s obytnou plochou přes 100m2, který lze v akční ceně bez garáže pořídit i s pozemkem za 3 a půl milionu korun vč. DPH. A touha po bydlení ve vlastním domě "za pakatel" i v nelehkých časech mnohdy vítězí nad obavami ze zadlužení. Na trend neustálého zmenšování prostoru už ale od té doby nasedly další firmy.
Ukázalo se to ostatně i na vyhlášení desátého ročníku ankety Top Domy 2012, kterou pořádal časopis Dům a zahrada. "Změnili jsme velikostní kategorie," říká Petr Zavadil, šéfredaktor časopisu. Nově se hodnotily domy do 100, 130, 180 a nad 180 metrů čtverečních. Lišily se o 20 a 30 metrů čtverečních od předchozích ročníků, kdy stavebníci stavěli "velkoryseji". Nyní podle Zavadila preferují menší, a tím pádem i levnější domy. Hlavně kvůli ekonomické situaci, jediný důvod to prý ale není. "Český trh se přibližuje západoevropskému, kde se obecně stavějí domy s menší užitnou plochou. U nás se v době boomu projevovala touha stavebníků po neprakticky velkých domech. Snad se na tom podepsalo i dosavadní bydlení řady stavebníků v malých panelákových bytech," domnívá se Zavadil.
Svou cenovou bombu má i firma RD Rýmařov, která vyhrála v letošním ročníku zmíněné ankety v kategorii Mimořádně dostupný dům. Tentokrát jde o bydlení pro větší rodinu. Za 130 metrů čtverečních podlahové plochy a dispozici 5+1 s garáží klient zaplatí 2,198 milionu korun bez DPH, 315 tisíc korun pak stojí základová deska. Dům je montovaný z lehce prefabrikovaného dřeva. Pro srovnání, EURO DEVELOPMENT nabízí dům 5kk s garáží (120m2) za necelé 2 miliony korun na klíč a vč. základové desky.
Obchodní politika EURO DEVELOPMENT je tedy více než zřejmá. Vyprojektovala zděné domy, které je schopna postavit výrazně levněji, než doposud nejlevnější konkurenční domy na trhu. Firma dům 5kk vymyslela na míru konkrétnímu typu klienta. "Čtyřčlenná rodina, rodiče mezi 35 a 45 lety, střední příjmová vrstva. Mají vlastní byt, který prodají, mají částečně připravené úspory a jsou schopni investovat do výstavby s nákupem pozemku v rozmezí do 3,5 milionu korun", popisuje Stanislav Kraft, realitní makléř firmy EURO DEVELOPMENT.
Důvod, proč firma přichází s takovou nabídkou, je pochopitelná. "Zájem o výstavbu vlastního domu pořád pokračuje. Pořád jsou příznivé podmínky hypoték. Snížil se ale objem financí, které je možné z rodinného rozpočtu investovat do výstavby," vysvětluje Kraft. Domy jsou navíc tak levné, že banky je oceňují na výrazně vyšší ceny. Na hypotéku tak projde většina klientů, kteří předtím s žádostí o hypotéku neuspěli z důvodu nedostatečného příjmu nebo malé výše vlastních prostředků. "Všichni stavbaři chtějí projektovat a stavět díla, která se zapíší do historie a budou trvalým odkazem doby. Ale život se v minulosti odehrál v podhradí. Tam si lidé stavěli domy s ohledem na sebe," shrnul Kraft.
Znamená to, že cena je dnes téměř jediným kritériem při výběru domu a Českou republiku brzy zaplaví navlas stejné domky stavěné pomocí relativně levných technologií? V části ankety Top dům 2012, ve které hlasovali čtenáři, skutečně dominovaly montované dřevostavby, úspěšný byl i Ytong dům. Roli ale už na první pohled hrála i jejich vizuální stránka. Lidé hlasovali pro moderní a vzdušnější stavby. Za posledních dvacet let se obecný vkus posunul dopředu. "Čtenáři více hlasují pro domy s modernějším výrazem: plochá, pultová nebo sedlová střecha s menším sklonem, prosklené plochy, moderní materiály na fasádě. Dříve bývali oproti odborné porotě konzervativnější, upřednostňovali domy venkovského střihu, sedlové nebo valbové střechy, velké přesahy a "bavorštější" styl," upozorňuje Zavadil.
Na začátku krize odborníci předpovídali, že lidé začnou více hledět na náklady spojené s bydlením a začnou preferovat nízkoenergetické domy. Takový předpoklad se ale zatím naplnil jen napůl. Dokládají to i nejprodávanější domy od firem Canaba, RD Rýmařov a EURO DEVELOPMENT - tedy domy, které mají i dobré izolační vlastnosti. Například pasivní domy, které dokážou náklady na vytápění stáhnout až na nulu, zatím Čechy příliš neberou. Návratnost je totiž příliš dlouhá a tuzemská koupěschopnost lidí nutí zvažovat spíše současné náklady než náklady budoucí.
V Česku zatím stojí kolem 120 pasivních domů (jsou mezi nimi ale i administrativní budovy), rozestavěno je dalších zhruba 300 až 400. Je to pořád jen zlomek čísla shrnující počet pasivních domů u našich západních sousedů. Problém je ale i u developerů a stavebních firem. "Postavit pasivní dům dokáže jen velmi málo z nich, řádově desítky firem. Je ale mnohem více společností, které je nabízejí, aniž by měly zkušenosti a znalosti. Zákazník by měl vyžadovat referenci, jak firma pracuje. Pasivní dům musí být postaven kvalitně, a vícenáklady by přitom neměly být příliš vysoké," vysvětluje Jan Bárta, ředitel Centra pasivního domu (Kreuzigerová, P. Malý, ale náš. EURO 15).
autor Jakub Král
Publikováno: 01. červenec 2012